RETUR & REKLAMATION
Hos Hayven är det alltid enkelt att returnera, oavsett om du vill byta, om du ångrar ditt köp eller om du vill reklamera en vara. Har du frågor, kontakta oss gärna på mail info@hayven.se så hjälper vi dig!
Förlängt Öppet Köp Julen 2024
Vi erbjuder förlängt öppet köp fram till och med 6 januari 2025 (14 dagar på REA) på oanvända varor i ursprungligt skick. Om ni önskar nytta ångerrätten ber vi er maila oss innan ni gör er retur.
Returer
Du har alltid 14 dagars öppet köp från det att varorna mottagits så du får tid att känna efter om du är nöjd med dina varor. Ångerrätten vid öppet köp gäller endast om produkten returneras i originalförpackning med tillhörande skyddsemballage samt i oförändrat skick. Textilier och sängkläder ska vara oanvända.
Vid returer ansvarar du som kund för retursedel och fraktkostnad samt att varan kommer fram till oss oskadd vid leveransen. Vi rekommenderar därför att emballera varan väl samt att skicka varan med spårbarhet och försäkring för att vid eventuell fraktskada kunna begära ersättning av fraktbolaget. I annat fall sker returer på egen risk. Tänk på att alla fraktbolag har olika policy och kan behöva olika uppgifter för att kunna genomföra en leverans.
Önskar du göra en retur, maila oss till info@hayven.se och informera oss om returen och skicka sedan varan med fraktbolag till nedan adress. Observera att det inte finns någon bemannad besöksadress eller fysisk butik.
HAYVEN AB
Västerängsvägen 41
18247 Enebyberg
mail: info@hayven.se
Byte
Om du önskar byta din vara ber vi dig returnera din beställning och lägga en ny.
Reklamationer
Om din vara är felaktig, skadad eller på något sätt defekt eller felexpedierad, vänligen kontakta oss via mail info@hayven.se omedelbart så att vi kan åtgärda felet. Felaktig eller skadad vara ska reklameras senast inom fem (5) dagar, från mottagandet av paketet. I mailet skriver du ditt ordernummer, anledning till reklamationen samt bifogar bild, både på varan du önskar reklamera samt på emballaget. Observera att du inte kan slänga varken skadat gods eller emballage om du har en reklamation, innan vi har hanterat reklamationen klart. Detta pga att fraktbolagen ofta kräver in såväl bilder som emballage och gods vid transportskador eller liknande. Vid återsändelse av en reklamerad vara står vi för frakten och eventuell ersättningsleverans av en ny vara. Varan ska återsändas väl emballerad och i sin originalförpackning. Så snart vi mottagit varan för granskning försöker vi lösa det på bästa sätt för dig. Observera att vi ibland behöver kontakta vår leverantör för vidare instruktioner. Enligt Konsumentköplagen har Du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Hayven tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt.
Reklamationsrätt gäller inte där upplevda skador är en del av produkten och inte påverkar dess funktion, samt att detta framgått av produktbeskrivningen. .
Många av våra varor är handgjorda, vintage, recycled eller gjorda för att se gamla och slitna ut. Om du inte är nöjd med din vara kan då istället ångerrätten tillämpas. Öppet köp med dess villkor för retur gäller inom 14 dagar av mottagandet av din beställning.
Returfraktsedel vid reklamation
Kontakta oss på mail info@hayven.se så hjälper vi dig med en kostnadsfri returfraktsedel. Packa varorna väl och klistra på retursedeln och lämna returen hos närmsta ombud. Vi rekommenderar att du använder den returfraktsedel du får om du kontaktar oss.då vi får ett spårningsnummer på försändelsen. Du ansvarar för att varan säkert kommer åter till Hayven. Varor som inte kommit fram återbetalas ej.
Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Retur av beställningsvaror
Vid returer av beställningsvaror då vi tagit hem en produkt enbart för dig gäller öppet köp. Notera att frakten till dig kommer att faktureras om du ångrar ditt köp. Returkostnaden till Hayven ansvarar du som kund också för. Detta är viktigt att tänka på vid beställning av varor från oss, då frakten kan vara dyr vid tunga och skrymmande varor. Detta innebär att fri leverans över 800 kr inte gäller om du ångrar ditt köp.
Återbetalning
Efter mottagande av din retur eller reklamation, granskar vi varan samt återbetalar/krediterar ditt kort/faktura. Du erhåller ett mail kring returhanteringen, information om återbetalning samt ev uppdatering av en ny faktura. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en hanteringstid på 5-10 dagar. Enligt distanshandelslagen har Hayven krav att återbetalning ska ske inom 30 dagar.
Sekretess, säkerhet & personuppgifter
När du beställer hos Hayven uppger du dina personuppgifter; namn, adress och telefonnummer. Vid registrering av dina personuppgifter och beställningen godkänner du samtidigt att Hayven lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja vårt åtagande som vi har gentemot dig. Vi kommer inte att lämna ut Dina personuppgifter till tredje part. Hayven dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, för att säkerställa den service som du förväntar dig av oss.
Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att erhålla de uppgifter som Hayven har registrerat om dig som kund. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att denna rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post info@hayven.se .
Reservationer
Hayven förbehåller sig för eventuella fel i information, samt fel i specifikation på samtliga produkter i sortimentet. Alla bilder skall ses som illustrationer, vi kan ej garantera att varans exakta utseende eller färg återges. Angivna storlekar är ungefärliga och storlekarna kan skilja sig åt då de flesta av våra produkter är tillverkade för hand. Hayven reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll.
Force Majeure
Vid force majeure är Hayven befriade från att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om en underlåtenhet har sin grund i sk befriande omständigheter, enligt nedan samt om omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Tvist
Hayven följer ARN:s rekommendationer vid eventuell tvist med kund.