KÖPVILLKOR HAYVEN AB (Org.nr. 559355-3810)

Vi vill ge dig som kund en trygg och professionell köpupplevelse och bästa service. Nedan följer våra köpvillkor. Vid frågor och synpunkter kontakta gärna vår kundservice hej@hayven.se

Pris

Alla priser är angivna i lokal valuta. Hayven förbehåller sig rätten av att genomföra prisändringar och reserverar sig för eventuella feltryck samt slutförsäljning.

Produkter
De flesta av våra produkter är handgjorda eller gamla vilket innebär att mått, färger, finish och utseende kan skilja sig åt. Vintage produkter säljes i befintligt skick med det slitage och skavanker som kan förekomma. Avvikelser härledda till utseende på bilder kan förekomma.
Skötsel av produkterna ansvar du som kund för. Tänk på att keramik kan läcka fukt och var varsam vi placering på känslig yta. Våra produkter  av bambu och strå är obehandlade och är extra känsliga för fukt och kan behöva ytbehandlas. 

Åldersgräns
För att få handla i vår webbutik krävs att man är 18 år. Är du yngre än 18 år krävs målsmans godkännande.

Beställning
Det finns inget minsta beställningsvärde, vi välkomnar all beställningar. En beställning är genomförd när du via e-post  erhållit en orderbekräftelse från Hayven. Orderbekräftelsen genereras automatisk vilket kan medföra ev. fel i ex lagersaldo, leveranstid eller liknande. Vi reserverar oss för avvikelser avseende orderbekräftelsen vilket innebär att Hayven förbehåller sig rätten att korrigera detta i efterhand. Om en vara ej kan levereras kontaktas du direkt via e-mail eller telefon.
Avbeställning av en order kan göras till vår kundservice ända fram till dess att varan har skickats. 

LEVERANSVILLKOR
Att handla hos oss ska vara en positiv upplevelse från order till leverans. Vårt mål är att leverera alla produkter snyggt och väl förpackat, men för att minimera miljöpåverkan återanvänder vi så mycket emballage som möjligt.

Leveranstid
Leveranstiden är som standard  3-5 arbetsdagar avseende lagervaror. Under juli månad kan leveranstiden uppgå till 5-7 arbetsdagar. När leveranstid anges med dagar eller veckor är dessa ungefärliga. 
Vi reserverar oss för oförutsedda förseningar i leveranser som beror på våra leverantörer eller postgången. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar.

Fraktsätt

Hayven skickar dina varor med DHL eller Posten AB. Alla leveranser till ombud avisreras via SMS eller e-post, var därför noggrann när du anger dina uppgifter.
När du fått en avisering via SMS, brev eller via e-post finns ditt paket att hämtas ut hos anvisat ombud. Ta med dig sändningsnumret, ev. PIN-kod samt din legitimation. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar därefter skickas paket tillbaka till Hayven (läs mer om detta under outlösta paket.)

Leverans inom Sverige
69 kr till ombud 
99-199 kr till vid skrymmande eller extra tunga leveranser

Mindre varor som kan skickas med Posten varubrev, skickas hem till dig. Om paketet är för stort för din brevlåda kommer du att få en avisering  om var ditt paket finns att hämtas.

Ombud- Leverans sker till ett ombud nära dig. Det är fraktleverantörernas system som väljer vilket ombud som ligger närmast , utifrån ditt postnummer.

Hemleverans -   Vid hemleveransen sker helgfria vardagar under dagtid och du blir aviserad om leveransdag samt tidsintervall som du behöver vara tillgänglig för att ta emot leveransen. Om du skulle missa mottagande av en aviserad leverans tillkommer en kostnad på 150 SEK till fraktbolaget som faktureras via Hayven.

Outlösta paket. Hayven debiterar 400 sek för outlösta paket för att täcka våra frakt- och expediering kostnader. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen.

BETALNINGSVILLKOR
Hos Hayven kan du alltid känna att du betalar tryggt, enkelt & smidigt!

Vi erbjuder  kortbetalning, Visa eller Mastercard eller betalning med Klarna. Med Klarna kan du betala med Faktura, Konto, Delbetalning, Kort samt med din Internetbank via Klarna Checkout.
Första gången du handlar via Klarna måste du knappa in alla dina uppgifter, därefter känner Klarna igen dig (oavsett om du handlat hos Hayven tidigare eller i en annan shop som har Klarna checkout). Vid nästa köp i kassan knappar du bara in din e-post och din postkod och automatiskt fyller Klarna i dina uppgifter i kassan.

Faktura
Fakturan skickas via mail till dig. Har du tagit emot dina varor men saknar fakturan ber vi dig kontakta Klarnas kundservice +46 (0)8 – 120 120 10, så skickar Klarna en ny faktura. Du har automatiskt 14 dagar på dig att betala från det att varorna skickas från Hayven  Du kan själv flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med 10 dagar hos Klarna. Du loggar in på Klarnas hemsida och fyller i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer.

Delbetalning
Med Klarna delbetalning väljer du själv hur mycket du betalar varje månad. Har du handlat i flera olika butiker med Klarna Delbetalning/Klarna Konto samlas dina köp på en och samma faktura. Du får hemskickat ett kontoavtal, därefter skickas sedan din första faktura till dig. Den betalar du i slutet av nästkommande månad, ex. handla i januari, betala i slutet av februari. Därefter kommer dina kommande fakturor med betalningsvillkor i slutet av varje månad. Du kan själv styra hur mycket du vill betala på din faktura. På din kontofaktura vid raden ”Betala lägst” hittar du vilket belopp du som lägst kan betala. Skulle du vilja betala hela beloppet på en gång går det alldeles utmärkt. Då avslutas ditt konto automatiskt hos Klarna.

Klarna Konto
Med Klarna Konto samlar du alla dina köp på en enda samlingsfaktura. Den första kontofakturan skickas till dig via post månaden efter du lagt ditt köp. Kommande kontofakturor skickas alltid i mitten av månaden med ett förfallodatum i slutet mellan den 28e och den 30e. Med Klarna konto kan du även delbetala dina köp på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. I Klarna Konto ingår även våra kampanjer (t.ex. “Köp nu – Betala i februari”). Genom att välja en kampanj kan du skjuta upp din betalning och sedan betala hela beloppet när du tar emot fakturan för den månaden du valt.
Alla kampanjer är helt räntefria och den enda kostnad som tillkommer vid detta alternativ är en avgift om 29,00 SEK.
Bestämmer du dig för att returnera hela eller delar av din beställning ska du självklart inte betala för dessa varor. Genom att logga in på Klarnas hemsida kan du flytta fram fakturans förfallodatum med tio dagar, så att Hayven  hinner ta emot returen och registrera den. Där kan du även kontrollera när returen har registrerats genom att hämta en uppdaterad version av din faktura. Du loggar in genom att fylla i ditt OCR- / Fakturanummer och personnummer. Skulle returen inte ha registrerats när det nya förfallodatumet närmar sig ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice +46 (0)8 – 120 120 10, så hjälper de vidare.

Kortbetalning
Du kan även välja att betala med kortbetalning via Klarna Checkout. Du kan välja mellan VISA och Mastercard.

Direktbetalning/Internetbetalning
Direktbetalning är ett betalningsalternativ där du som Kund skickas till din banks inloggningssida. Här krävs verifiering på sedvanligt sätt. Uppgifter om betalningsmottagare och belopp är redan ifyllda och du väljer bara vilket konto för att genomföra betalningen och godkänner sedan denna. Direktbetalning fungerar för dig som har internetbank hos Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank.

Min faktura vid retur 
Logga in på ”Mina sidor” hos Klarna. När du har gjort en retur korrigerar du själv beloppet på fakturan och betalar enbart för de varor du har valt att behålla. Det skickas ingen uppdaterad faktura när returen har blivit registrerad.
Om du nyttjar den returfraktsedel som tillhandahålls från Hayven tillkommer  en kostnad (från 99 kr) för returfrakten i samband med att returen registreras, som ska betalas in på fakturan. Du tar enkelt reda på om returfrakt har tillkommit genom att hämta en uppdaterad version av din faktura genom att logga in på Klarnas hemsida och fylla i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer. Om du kommer att bli återbetalad för varor du skickat tillbaka, skickas ett automatiskt återbetalningsmail till dig och i detta fyller du sedan i dina återbetalningsuppgifter via Klarnas formulär tillsammans med det tillhörande ärendenumret. Som längst kan det dröja upp till 15 dagar innan pengarna syns på ditt konto igen.

Kan jag flytta fram förfallodatumet på min originalfaktura?
Det går bra att flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med tio dagar när du handlat genom Klarna faktura. Du förlänger enkelt förfallodatumet genom att logga in via Klarnas hemsida. Du kan logga in genom att fylla i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer.

 

BYTEN, RETURER & REKLAMATIONER

Vid returer ansvarar du som kund för fraktkostnad samt att varan kommer fram till oss  oskadad vid leveransen. Vi rekommenderar därför att emballera varan väl samt att skicka varan med spårbarhet då Hayven vid eventuell skada i så fall kan begära ersättning av fraktbolaget. I annat fall sker returer på egen risk. Kontakta oss gärna på mail info@hayven.se  om du vill returnera eller reklamera en vara.

Öppet köp

Du har alltid 14 dagars öppet köp från det att varorna mottagits så du får tid att känna efter om du är nöjd med dina varor. Ångerrätten vid öppet köp gäller endast om produkten returneras i originalförpackning med tillhörande skyddsemballage samt i oförändrat skick. Textilier och sängkläder ska vara oanvända.
Vid ångerrätt står du själv för din returfrakt tillbaka till oss för den del av din beställning du vill returnera.  

Önskar du göra en retur, maila info@hayven.se och informera oss om returen och skicka sedan varan till:

HAYVEN AB
Västerängsvägen 41
182 47 Enebyberg

Byte
Om du önskar byta din vara ber vi dig returnera din beställning och lägga en ny.

Reklamationer

Om din vara är felaktig, skadad eller på något sätt defekt eller felexpedierad, vänligen kontakta oss via mail info@hayven.se  omedelbart så att vi kan åtgärda felet. Felaktig eller skadad vara ska reklameras senast inom fem (5) dagar, från mottagandet av paketet. I mailet skriver du ditt ordernummer, anledning till reklamationen samt bifogar bild, både på varan du önskar reklamera samt på emballaget. Observera att du inte kan slänga varken skadat gods eller emballage om du har en reklamation, innan vi har hanterat reklamationen klart. Detta pga att fraktbolagen ofta kräver in såväl bilder som emballage och gods vid transportskador eller liknande.  Vid återsändelse av en reklamerad vara står vi för frakten och eventuell ersättningsleverans av en ny vara. Varan ska återsändas väl emballerad och i sin originalförpackning. Så snart vi mottagit varan för granskning försöker vi lösa det på bästa sätt för dig. Observera att vi ibland behöver kontakta vår leverantör för vidare instruktioner. Enligt Konsumentköplagen har Du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Hayven tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt.

Reklamationsrätt gäller inte där upplevda skador är en del av produkten och inte påverkar dess funktion, samt att detta framgått av produktbeskrivningen. .
Många av våra varor är handgjorda, vintage, recycled eller gjorda för att se gamla och slitna ut. Om du inte är nöjd med din vara kan då istället ångerrätten tillämpas. Öppet köp med dess villkor för retur gäller inom 14 dagar av mottagandet av din beställning.

Returfraktsedel vid reklamation

Kontakta oss på mail info@hayven.se så hjälper vi dig med en kostnadsfri returfraktsedel. Packa varorna väl och klistra på retursedeln och lämna returen hos närmsta ombud. Vi rekommenderar att du använder den returfraktsedel du får om du kontaktar oss då vi får ett spårningsnummer på försändelsen. Du ansvarar för att varan säkert kommer åter till Hayven. Varor som inte kommit fram återbetalas ej.
Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Retur av beställningsvaror

Vid returer av beställningsvaror då vi tagit hem en produkt enbart för dig gäller öppet köp. Notera att frakten till dig kommer att faktureras om du ångrar ditt köp. Returkostnaden till Hayven ansvarar du som kund också för. Detta är viktigt att tänka på vid beställning av varor från oss, då frakten kan vara dyr vid tunga och skrymmande varor. 

Återbetalning
Efter mottagande av din retur, granskar vi varan samt återbetalar/krediterar ditt kort/faktura. Du erhåller ett mail kring returhanteringen, information om återbetalning samt ev uppdatering av en ny faktura. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en hanteringstid på 5-10 dagar. Enligt distanshandelslagen har Hayven krav att återbetalning ska ske inom 30 dagar.

Sekretess, säkerhet & personuppgifter
När du beställer hos Hayven uppger du dina personuppgifter; namn, adress och telefonnummer. Vid registrering av dina personuppgifter och beställningen godkänner du samtidigt att Hayven lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja vårt åtagande som vi har gentemot dig. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Hayven dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, för att säkerställa den service som du förväntar dig av oss.
Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att erhålla de uppgifter som Hayven har registrerat om dig som kund. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att denna rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post info@hayven.se .

Reservationer
Hayven reserverar sig för eventuella fel i information, samt fel i specifikation på samtliga produkter i sortimentet.  Alla bilder skall ses som illustrationer, vi kan ej garantera att varans exakta utseende eller färg återges. Angivna storlekar är ungefärliga och storlekarna kan skilja sig åt då de flesta av våra produkter är tillverkade för hand. Hayven reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll.

Force Majeure
Vid force majeure är Hayven befriade från att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om en underlåtenhet har sin grund i sk befriande omständigheter, enligt nedan samt om omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Tvist
Hayven följer ARN:s rekommendationer vid eventuell tvist med kund.