BETALNINGSVILLKOR

Hos Hayven kan du alltid känna att du betalar tryggt, enkelt & smidigt! Vi erbjuder kortbetalning, VISA och Mastercard samt betalning med Klarna. Med Klarna kan du kan välja att betala med Faktura, Konto, Delbetalning, Kort samt med din Internetbank via Klarna Checkout.

Första gången du handlar via Klarna måste du knappa in alla dina uppgifter, därefter känner Klarna igen dig (oavsett om du handlat hos Hayven tidigare eller i en annan shop som har Klarna checkout). Vid nästa köp i kassan knappar du bara in din e-post och din postkod och automatiskt fyller Klarna i dina uppgifter i kassan.

Faktura
Fakturan skickas via mail till dig. Har du tagit emot dina varor men saknar fakturan ber vi dig kontakta Klarnas kundservice +46 (0)8 – 120 120 10, så skickar Klarna en ny faktura. Du har automatiskt 14 dagar på dig att betala från det att varorna skickas från Hayven  Du kan själv flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med 10 dagar hos Klarna. Du loggar in på Klarnas hemsida och fyller i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer.

Delbetalning
Med Klarna delbetalning väljer du själv hur mycket du betalar varje månad. Har du handlat i flera olika butiker med Klarna Delbetalning/Klarna Konto samlas dina köp på en och samma faktura. Du får hemskickat ett kontoavtal, därefter skickas sedan din första faktura till dig. Den betalar du i slutet av nästkommande månad, ex. handla i januari, betala i slutet av februari. Därefter kommer dina kommande fakturor med betalningsvillkor i slutet av varje månad. Du kan själv styra hur mycket du vill betala på din faktura. På din kontofaktura vid raden ”Betala lägst” hittar du vilket belopp du som lägst kan betala. Skulle du vilja betala hela beloppet på en gång går det alldeles utmärkt. Då avslutas ditt konto automatiskt hos Klarna.

Klarna Konto
Med Klarna Konto samlar du alla dina köp på en enda samlingsfaktura. Den första kontofakturan skickas till dig via post månaden efter du lagt ditt köp. Kommande kontofakturor skickas alltid i mitten av månaden med ett förfallodatum i slutet mellan den 28e och den 30e. Med Klarna konto kan du även delbetala dina köp på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. I Klarna Konto ingår även våra kampanjer (t.ex. “Köp nu – Betala i februari”). Genom att välja en kampanj kan du skjuta upp din betalning och sedan betala hela beloppet när du tar emot fakturan för den månaden du valt.
Alla kampanjer är helt räntefria och den enda kostnad som tillkommer vid detta alternativ är en avgift om 29,00 SEK.

Bestämmer du dig för att returnera hela eller delar av din beställning ska du självklart inte betala för dessa varor. Genom att logga in på Klarnas hemsida kan du flytta fram fakturans förfallodatum med tio dagar, så att Hayven  hinner ta emot returen och registrera den. Där kan du även kontrollera när returen har registrerats genom att hämta en uppdaterad version av din faktura. Du loggar in genom att fylla i ditt OCR- / Fakturanummer och personnummer.
Skulle returen inte ha registrerats när det nya förfallodatumet närmar sig ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice +46 (0)8 – 120 120 10, så hjälper de vidare.

Kortbetalning
Du kan även välja att betala med kortbetalning via Klarna Checkout. Du kan välja mellan VISA och Mastercard.

Direktbetalning/Internetbetalning
Direktbetalning är ett betalningsalternativ där du som Kund skickas till din banks inloggningssida. Här krävs verifiering på sedvanligt sätt. Uppgifter om betalningsmottagare och belopp är redan ifyllda och du väljer bara vilket konto för att genomföra betalningen och godkänner sedan denna. Direktbetalning fungerar för dig som har internetbank hos Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank.

Min faktura vid retur 
Logga in på ”Mina sidor” hos Klarna. När du har gjort en retur korrigerar du själv beloppet på fakturan och betalar enbart för de varor du har valt att behålla. Det skickas ingen uppdaterad faktura när returen har blivit registrerad.
Om du kommer att bli återbetalad för varor du skickat tillbaka, skickas ett automatiskt återbetalningsmail till dig och i detta fyller du sedan i dina återbetalningsuppgifter via Klarnas formulär tillsammans med det tillhörande ärendenumret. Som längst kan det dröja upp till 15 dagar innan pengarna syns på ditt konto igen.

Kan jag flytta fram förfallodatumet på min originalfaktura?
Det går bra att flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med tio dagar när du handlat genom Klarna faktura. Du förlänger enkelt förfallodatumet genom att logga in via Klarnas hemsida. Du kan logga in genom att fylla i fakturans OCR- / Fakturanummer och ditt personnummer.